G w linii ( na górze ), G wysunięte ( na dole ) |
Klapa G w linii ( G inline ) czy klapa G wysunięta ( G offset ) to kolejna zagadka. Który rodzaj będzie lepszy i bardziej odpowiedni. Flety tradycyjne miały zawsze G w linii ( zobacz: stare francuskie flety Louis Lot ).
flet Louis Lot rocznik 1902 |
Są one odpowiednie dla tych osób, które posiadają odpowiednią budowę (długość) palców lewej ręki, szczególnie chodzi o proporcje długości palca serdecznego i środkowego. Jeżeli posiadasz taki flet i twoja ręka jest prawidłowo ustawiona i nie odczuwasz żadnego dyskomfortu podczas gry, to taki flet jest najbardziej odpowiedni dla ciebie. Flety posiadające G w linii mają pewne zalety. Mają lżejszy mechanizm, klapy G są zawieszone na wspólnej osi z innymi klapami i nie posiadają dodatkowej ośki, która we fletach z G wysuniętym jest przylutowana do korpusu w dwóch miejscach. Każde dodatkowe przylutowanie do korpusu pogarsza jego właściwości akustyczne. W przypadku G w linii, nie ma także E-mechanizmu oraz podziału działania obu klap (split), dodatkowej sprężynki dla drugiej klapy G (czyli tej która jest zamykana przez ten mechanizm) a także śrubki regulacyjnej pomiędzy tymi dwoma klapami G.
A zatem nie ma dodatkowych dwóch punktów regulacyjnych (E-mechanizm jest zawsze trudny do wyregulowania). Dla technika, który reguluje różnice wysokości klap G, brak podziału (split) oraz brak śrubki regulacyjnej, powoduje pewną trudność. Regulacja tych klap opiera się na wymianie podkładek pod poduszką drugiej klapy (w tej bez otworu).
E-mechanizm |
Często w ogłoszeniach o sprzedaży podkreślane jest, że flet posiada E-mechanizm, jakby to była jakaś dodatkowa funkcjonalność bez której flet byłby jakiś gorszy ( ludzie dopytują: "czy ten flet posiada E-mechanizm ?" ). A tymczasem, to że flet posiada E-mechanizm to wcale nie jest zaleta tylko dodatkowa konieczność, piąte koło u wozu, które później trzeba jeszcze regulować. Służy ono tylko to tego aby łatwiej można było wydobyć ten jeden dźwięk: E3 podczas którego naciskana jest druga klapa G (na rysunku powyżej ta klapa bez otworu) co powoduje większą stabilność E3. Trzeba podkreślić tutaj tę niedogodność, że podczas naciskania klapy E (dla innych chwytów niż E3) zawsze jest naciskana ta druga klapa G, co powoduje też pewne dodatkowe obciążenie dla klapy E (dodatkowa siła sprężyny drugiej klapy G).
Niektóre flety profesjonalne z G offset, są tak konstruowane aby nie było potrzebne dodawanie tego urządzenia. Jeżeli w twoim flecie nie ma E-mechanizmu i nie masz problemów z lekkim wydobywaniem dźwięku E3 to masz tylko powód do radości a nie do zmartwienia. Nie zawsze udaje się skonstruować taki flet, w którym można zaniechać zastosowania E mechanizmu. Jakość dźwięku E3 zależy od kilku czynników: od rozmieszczenia otworów, ich średnicy a także od samej główki.
Profesjonalny flet Haynes, G offset, bez E-mechanizmu |
Profesjonalny flet Sankyo, G offset, bez E-mechanizmu |
Profesjonalny flet Muramatsu, G offset, bez E-mechanizmu |
Tak więc dla kogo flety z G wysuniętym ? Dla tych nieszczęśników, którzy podczas gry na flecie G w linii odczuwają dyskomfort. G wysunięte powoduje bardziej swobodny układ ręki. Moje doświadczenie jest takie, że po kilku godzinach ciągłej gry na flecie G w linii, zaczynały mi wysiadać mięśnie lewego kciuka. Po kilku takich kontuzjach zaniechałem gry na fletach G w linii. Od tej pory nie miałem nigdy problemów nawet podczas wielogodzinnych sesji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz